Conditie opbouwen met cardiofitness

Misschien herken je het bij je zelf. Als je een trap oploopt ben je helemaal buiten adem. En als je moet rennen om de bus te halen, heb je vijf minuten nodig om bij te komen. Kortom: je conditie is ver beneden alle peil. Wil jij conditie opbouwen, dan is cardiofitness ideaal. Op een leuke en inspirerende manier werk jij aan een beter uithoudingsvermogen en verhoogde weerstand. Cardiofitness is laagdrempelig omdat je zelf het niveau van je conditietraining bepaalt.

Waarom conditietraining zo belangrijk is

Conditietraining is zorgt ervoor dat jij lekker in je vel zit. En als je lekker in je vel zit, kun je beter presteren. Je conditie is van invloed op lichaam en geest. Iemand met een goede conditie staat beter in het leven. Daarnaast hebben fitte mensen meer weerstand tegen ziekten, zoals verkoudheid en griep. Ook de kans op hart- en vaatziekten wordt een stuk kleiner. Met conditietraining werk je aan je fitheid en je weerstand.

Hoe bouw je conditie op?

Fitness en met name cardiofitness zijn bij uitstek geschikt voor conditietraining. Cardiofitness toestellen zoals de crosstrainer, de loopband of fiets zorgen dat jij je workout kunt variëren. De toestellen zijn gemakkelijk in te stellen en uitgerust met een praktisch en overzichtelijk display waarop jij direct je vorderingen ziet. Laat je adviseren door onze instructeurs die weten hoe je conditie moet opbouwen. Zij leggen je uit hoe je de cardiofitness toestellen moet gebruiken en ook hoe jij op een verantwoorde manier conditie opbouwt. Voor het beste resultaat zul je minimaal drie keer per week de gang naar de sportschool moeten maken.

Conditie opbouwen in groepsverband

Drie keer per week trainen of meer is niet voor iedereen een gemakkelijke opgave. Gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Zo kun je naast cardiofitness ook deelnemen aan leuke virtuele en live groepslessen onder begeleiding van deskundige instructeurs. Kies voor een of meerdere vaste groepslessen in de week. Dat is wellicht die stok achter de deur die jij nodig hebt. Groepslessen werken stimulerend. Je traint op leuke muziek. Je wordt aangemoedigd door een enthousiaste instructeur. En je medesporters stimuleren jou om je grenzen te verleggen. Cardiofitness is effectief, maar groepslessen maken het sporten pas echt leuk.

Conditietraining oefeningen

Verleng je conditietraining iedere keer met 5 minuten en voer de intensiteit bij iedere training een beetje op. Wissel de trainingen af en kies voor een intervaltraining. Variatie maakt het sporten uitdagender en je behaalt nog eerder je doel. Door ook de toestellen af te wisselen train je meerdere spiergroepen en bouw je nog sneller conditie op. Vergeet bij conditietrainingen niet de oefeningen, zoals de warming-up en de cooling-down. Hiermee voorkom je blessures. Bouw je conditietraining langzaam op en neem minimaal 1 dag rust tussen je trainingen. Op deze manier behaal je het beste resultaat!

Sport tot 2 maanden gratis en geen inschrijfgeld

Schrijf je nu online of in een van onze clubs in en profiteer direct van onze aanbieding! Weet je nog niet zeker of onze club bij je past? Vraag dan een gratis dagpas aan! (Sport tot 8 weken voor €8,- bij onze Premium clubs.)

InschrijvenDagpas aanvragen