Spiermassa opbouwen doe je met krachttraining

Hou jij van spierballen? Wil jij indruk maken met een biceps waar je u tegen zegt? Of droom jij al jaren van een afgetraind lichaam? Voor het opbouwen van spiermassa is het fitnesscentrum de plek waar je moet zijn. Met krachttraining kun jij effectief werken aan je spiermassa. Met onze gebruiksvriendelijke toestellen en de deskundige ondersteuning behaal jij gegarandeerd resultaat en beperk je de kans op blessures tot een minimum.

Spiermassa opbouwen. Hoe doe je het?

Door regelmatig te oefenen met krachtapparatuur en losse gewichten kun jij spiermassa opbouwen. Tijdens de krachttraining ontstaan er kleine scheurtjes in het spierweefsel. Deze schade wordt onmiddellijk hersteld want ter voorbereiding op de volgende inspanning, maakt je lijf extra spiermassa aan. Het lichaam zorgt hiermee dat de ‘schade’ bij een volgende inspanning beperkt blijft. Wanneer je tijdens je workout voldoende varieert met het aantal sets, herhalingen, intensiteit en de verschillende fitness oefeningen, zullen je spieren sneller groeien en bouw jij spiermassa op.

Verschil spiermassa vrouw en man

Waarom zijn mannen bijna altijd sterker dan vrouwen en waarom is het voor vrouwen toch zo moeilijk om sterker te worden bij oefeningen van het bovenlichaam? Zodra meisjes in de puberteit komen, zorgt de toename van oestrogeen voor een verhoogde vetproductie en borstontwikkeling. Terwijl jongens door de toename van testosteron bot- en spiermassa opbouwen. De spiermassa van vrouwen is daarom in het bovenlichaam minder in vergelijking met mannen. Wanneer je relatief gaat kijken, worden de verschillen in spiermassa tussen vrouwen en mannen echter kleiner en wordt ook duidelijk waardoor de man op verschillende vlakken meer kracht kan leveren.

Fitnessschema om spiermassa op te bouwen

Spiermassa krijg je niet zomaar. Daarvoor moet je vaak trainen. Zeker 4 tot 6 keer per week. Onze instructeurs kunnen een fitnessschema opstellen waarmee jij spiermassa kunt opbouwen. Geef je spieren in elk geval na elke workout voldoende rust om te herstellen. Zo kan je lichaam namelijk nieuwe vloeistof tussen de pees en het kapsel aanmaken, dat ervoor zorgt dat je vloeiend kunt bewegen. Train daarom nooit twee dagen achter elkaar dezelfde spiergroepen. Spiermassa opbouwen gebeurt in principe zonder dat je er erger in hebt, want juist tijdens je rustdagen groeien je spieren. Met een goed fitness schema om spiermassa op te bouwen, train je bijvoorbeeld de ene dag je borst, triceps en schouders en de andere dag je benen, rug en biceps.

Bouw het gewicht langzaam op

Begin met lichte gewichten en bouw het langzaam op naar zwaardere gewichten tijdens je trainingen. Dit om mogelijke beschadiging van je spieren te voorkomen. In de sportschool zijn altijd deskundige instructeurs die jou kunnen begeleiden in je krachttraining. Vraag hen om gewicht-advies en hoe een oefening uit te voeren. Ons advies: probeer elke week opnieuw stappen te maken, maar zorg ervoor dat je je niet forceert.

Voedingsschema spierbouwbouw

Om spieren op te bouwen moet je beheerst en gecontroleerd trainen. Als je ook conditie wilt opbouwen of wilt afvallen, kun je het beste krachttraining combineren met (cardio)fitness. We raden sowieso een combinatie van trainingen aan, want je wilt toch niet dat jouw sixpack of armspieren schuilgaan onder een laagje vet. Maar ook het voedingsschema speelt bij spieropbouw een grote rol. Daarom helpt het ook om je voedingspatroon aan te passen. Eiwitrijke voeding eventueel in combinatie met speciale shakes zorgen dat jij flinke stappen gaat maken.

Het resultaat van krachttraining

Doorgaans zie je na 6 tot 8 weken intensief trainen je arm- en buikspieren groeien. En als je dan de intensiteit, gewichten en weerstand blijft ophogen zal je spiermassa in een uptempo  toenemen. Als jouw spiermassa omvangrijk genoeg is, verbrand je veel calorieën. Want wist je dat elke kilo spieren tot maar liefst 50 calorieën per dag verbrandt, zelfs als je niets doet? Met krachttraining stimuleer je je stofwisseling. Dus hoe meer spieren jij hebt, hoe makkelijker jij afvalt, maar houd er dan wel rekening mee dat spieren zwaarder wegen dan vet.

Sport tot 2 maanden gratis + gratis inschrijving

Schrijf je nu online of in een van onze clubs in en profiteer direct van onze aanbieding! Weet je nog niet zeker of onze club bij je past? Vraag dan een gratis dagpas aan!

InschrijvenDagpas aanvragen