Wat is spinning?

Spinning is het indoor trainen op een fiets. Tijdens een spinning training zit je op een spinning fiets en stel je zelf de weerstand in. Laat je verrassen door een endurance-, strength-, interval les of een combinatie van deze lessen. Verbeter je uithoudingsvermogen met deze leuke en toegankelijke training en verbrand de nodige calorieën. De intensiteit ligt tussen de 65% en 92%, afhankelijk van de les.

De voordelen van Spinning

Spinning is goed voor het hart en bloedvaten. De naam spinning betekent letterlijk ‘snel ronddraaien’. Dit verwijst naar de trappers en je bloed dat wordt rondgepompt. Bijna een uur lang trap je je zelf in conditie en dat doe je onder leiding van een enthousiaste en deskundige instructeur en op stimulerende muziek. Spinning zorgt voor een goede bloedsomloop, een sterk hart, soepele spieren en verbetert je longinhoud.

Spinning is in de jaren tachtig bedacht door wielrenner Johnny Goldberg. Destijds waren er alleen standaard hometrainers op de markt, maar hij ontwierp een unieke fiets in de vorm van een indoor renfiets. Waar een normale hometrainer een voorwiel heeft, is de spinning hometrainer voorzien van een verzwaard vliegwiel van rond de 14 kilo. Dit wiel zorgt ervoor dat je tijdens het fietsen bijna niet meer kunt stoppen. De spinning hometrainer, ook wel de spinner bike genoemd, wordt in meer dan 80 landen gebruikt en verkocht.

Hoe ziet de les eruit?

Bij spinning stel je zelf de fietsweerstand in, dus je bepaalt zelf de intensiteit van de les. Elke training begint met warming-up oefeningen. Fiets met een hartslagmeter om de juiste weerstand te kunnen bepalen, afgestemd op je hartslag. Zo voorkom je blessures en overbelasting.

Spinning kent de volgende onderdelen:
– Start: een echte beginnersles waarin je de basisprincipes leert
– Endurance: deze training is gericht op vetverbranding
– Strength: deze training is goed voor je uithoudingsvermogen
– Interval: deze training is een van de zwaarste trainingen en is een mix van endure en strength.


Smiley face